Меню
час йде, а питання залишаються

Аналіз ситуації на насосному ринку України

Як йдуть справи у виробництві і продажі насосів по Україні
Насосний ринок України переживає складні і не завжди зрозумілі етапи свого становлення, на жаль, вітчизняний виробник все більше і далі витісняється за межі основних фінансових потоків панівних на ньому. Застаріле, часто не найкращої якості, насосне обладнання не витримує конкуренції з імпортованим навіть там, де пріоритетом завжди користувалися вітчизняні насоси.
Зараз вже практично стерлася межа, що розділяє побутовий і будівельний сегменти ринку насосів. У зв'язку з розвитком котеджного будівництва (раніше насосне обладнання для дачних ділянок відносилися до побутового сегменту) потреба в насосах з нижньої частини будівельного сегменту збільшилася. Посилюється тенденція щодо використання насосних установок укомплектованих необхідною арматурою і шафою керування.

З'явилася тенденція виділення в окремий сегмент насосного обладнання для пожежогасіння. Створення сучасних готельних та офісних комплексів, складських приміщень, посилення вимог щодо пожежної безпеки до виробничих приміщень призвело до того, що на насосному ринку виділилася окрема частина з насосами для використання в протипожежних комплексах, з'явилися і вже готові установки пожежогасіння оснащені всім необхідним.

Промисловий сегмент ринку, теж зазнає змін, підвищення вартості енергоресурсів призводить до необхідності економії і перегляду виробничих потреб у бік зменшення, що в свою чергу призводить до заміни обладнання на менш енергоємне, тобто менше за своїми техніко-виробничими характеристиками.
Серйозним фактором, на який необхідно звернути увагу, є постійне підвищення ціни на вітчизняне насосне обладнання, при низьких якості та застарілих моделях і це на фоні відносно стабільних цін на імпортне обладнання.
Насиченість ринка
Насосний ринок України, як було вже сказано вище, зазнає значних змін. У промисловості, ЖКГ та приватному секторі відбувається перехід на сучасні економічніші типи насосного обладнання.

За 2008 рік, у порівнянні з 2007, співвідношення в реалізації насосної продукції в Україні істотно не змінилася і склала, приблизно, 60% і 40% на користь імпорту. Однак, суттєве подорожчання продукції вітчизняного виробника, як мені здається, сильно змінить ситуацію на насосному ринку. Уже зараз ціни на найбільш споживану, в Україні вітчизняну продукцію - насоси типу «К», співмірні.

Необхідно відзначити і дещо меншу енергоємність насосних агрегатів імпортованих в Україну, їх дизайн і якість. На цьому тлі вітчизняний виробник сильно програє, тим більше що тенденція збільшення цін буде тривати. Це пов'язано, в основному, зі збільшенням цін на енергоносії, але не останню роль відіграє і державна політика в оподаткуванні, збільшення вартості робочої сили, необхідність заміни зношеного обладнання.

Необхідність в даному типі насосних агрегатів буде тільки збільшуватися, так як вони - основна складова житлово-комунальних господарств, які дісталися нам у спадок. В даний час в ЖКГ, моделі СРСР, насосне обладнання повністю зношене і вимагає заміни. Заміна, скоріше за все, буде відбуватися комплексно і не на користь нашого виробника.

Бум капітального будівництва теж вносить свої корективи в ринок насосного обладнання, Будівництво багатоповерхівок, сучасних офісних центрів і готелів вимагає нового класу насосного обладнання з комплексним вирішенням проблем пов'язаних з водопостачанням та каналізацією. Тут ринок буде найбільш динамічний - високі вимоги до насосного обладнання, особливо в елітному будівництві, внесуть жорстку конкуренцію і забезпечать досить сильну потребу. У цьому секторі буде переважати потреба в комплексних установках для холодного і гарячого водопостачання, опалення та каналізації.

Котеджне (дачне) будівництво теж змінилося, зараз рідко у кого залишилися насоси типу «БЦ» або «Струмочок», навіть для поливу стали використовувати італійські насоси. Змінилося і ставлення до умов проживання, комфорт неможливо створити на старій базі насосного обладнання.
Насоси з минулого не можуть скласти конкуренцію імпортним ні по одному параметру, змінилося і ставлення до умов проживання, комфорт неможливо створити на старій базі насосного обладнання.
Головними складовими цього сектора є:
1) водопостачання - моноблочні зважених одно- і багатоступінчасті відцентрові насоси і артезіанські (скваженні) насоси;
2) каналізаційні установки в комплексі з вирішенням утилізації стоків;
3) комплекс систем опалення та гарячого водопостачання.
Пункти 2 і 3 потребують спеціального насосного обладнання, яке в Україні не виробляється.
Цей сектор насосного ринку величезний і його реального насичення, в найближчому майбутньому, очікувати не доводиться, а типорозмірний ряд використовуваного обладнання, настільки великий, що передбачити потребу практично неможливо. У цей сектор можна віднести і індивідуальні сільські господарства, фермерство, що значно збільшує ринок даного насосного обладнання.

Ринок промислового насосного обладнання більш статичний, але і тут з'явилися зміни. Підвищення вартості енергоресурсів, наклало печатку і на цей сегмент ринку. Зниження енерговитрат - основна теза, тому все обладнання при заміні, реконструкції і проектуванні розглядається з точки зору енергозбереження. На більшості сучасних виробництв, в тому числі водопостачання та каналізації, існує циклічність, саме тут ховаються найбільші можливості по економії енергоресурсів. Зменшення по продуктивності насосного обладнання на один типорозмір може принести відчутну економію, особливо це помітно в водоканалах і ЖКГ.

Ринок хімічних насосів залишився незмінним і належить Російському і Казахстанському виробнику. Це пов'язано з особливістю хімічних виробництв і поки ще збереглася конкурентоспроможністю Російських хімічних насосів. Однак у допоміжних структурах хімічних підприємств уже сьогодні простежується та ж тенденція, як і всюди - заміна застарілого обладнання на нове, з урахуванням економії енергоресурсів.

У гірнічозбагачувальній і енергетичній галузях, як і водоканалах - поки що переважає вітчизняне насосне обладнання, але ситуація критична. Насоси середньої продуктивності від 200 ÷ 1000 м3/год виготовляються в Україні, через свою ціну і якість, стали неконкурентоспроможними і поступово замінюються на імпорт.

Необхідно відзначити і небажання більшості виробників дивитися вперед, вкладати гроші в перспективний розвиток, намагатися конкурувати з імпортованим обладнанням. Сьогодні немає жодного Українського виробника насосного обладнання, який міг би з успіхом конкурувати з Європейським виробником, за винятком, напевно, «Насосенергомашу». Експансія імпортерів буде тільки посилюватися і якщо різко не змінити ситуацію в насособудуванні, то через 7-10 років його в Україні не буде.
Україна продовжує жити на залишеній насосній "спадщині" і не робить нічого для удосконалення або розробки чогось нового в цій галузі
Перспективи розвитку
Темпи зростання імпорту, можуть ввести в оману через циклічність природи ринку насосів, щоб уникнути помилок в плануванні необхідно співвідносити напрямки розвитку насособудування із загальним розвитком в країні і світі.

Крім цього необхідно робити знижку на національні особливості виробничої бази. На відміну від світової практики, в Україні досі переважають підприємства з повним циклом виробництва не ефективною і явно тупиковою моделлю виробничих відносин. Застаріле, 70 - х років обладнання, слабо розвинена конструкторсько-технологічна база і багато інших, пов'язаних з економічними і політичними подіями останніх років, проблем не надають оптимізму щодо перспектив розвитку.

Проте, наявний ріст виробництва вказує на те, що є можливості для закріплення на ще не зовсім втрачених позиціях Українського ринку насосного обладнання.
Потужне насосне обладнання для водопостачання, енергетики та атомної енергетики - занадто складне і специфічне обладнання, тут швидких проривів бути не може, але більша частина потреб в цьому обладнанні закривається вітчизняним виробником ( «Насосенергомаш») і це вселяє надії.

Нижня частина ринку (насоси до 20 м³ / год) щільно упакована закордонним виробником, в основному Європейським. З ним дуже важко конкурувати, високотехнологічне і поставлене на потік обладнання, вже зараз користується великим попитом, а по насиченні ринку, коли ціни на нього впадуть - буде поза конкуренцією.

Для Українського виробника водяних насосів залишилася ніша - насоси з продуктивністю від 50 до 1000 м³ / год. Це досить вагома ділянка ринку, який використовує обладнання, що дісталося нам від СРСР. Частково попит на нього закривається імпортом з Росії, частково вітчизняним обладнанням (номенклатура «Сахгідромаш», «Укрнасоссервис»).

Світовий досвід насособудування говорить про високий рівень поділу праці і широкої кооперації. Від 70 до 80% підприємств є складальними. Якщо великі компанії і мають всі переділи виробництва, то ці переділи, як правило, виведені в самостійні юридичні особи і, працюючи на материнську копання, одночасно працюють на весь ринок, що різко підвищує їх ефективність.

Світовий насосний ринок при цьому характеризується широкою мережею посередницьких комерційних і дилерських компаній.

Крім цього, з'явився новий різновид компаній - торгово-посередницькі, які взяли на себе від заводів-виготовлювачів функції з доопрацювання насосного обладнання (аутсорсинг) і, перш за все, агрегатування з нестандартним приводом, підрізування робочих коліс, установку іншого виду ущільнень і т.д . Таких компаній, які ведуть цю діяльність в різних регіонах як Росії, так і інших країн СНД, десятки.

Іншою найважливішою особливістю сучасного світового насособудування є посилення концентрації капіталу і створення великих холдингів, трансконтинентальних корпорацій, здатних самостійно вирішувати весь комплекс питань «наука - виробництво - продаж - сервіс», будучи лідерами технічного прогресу в даній галузі. До числа таких компаній ожно віднести Weir і Sulzer (Великобританія), KSB (Німеччина), ITT Industries (США), Ebara (Японія) та ін.
Для жителів країн Європи економія енергії вже давно стала усвідомленою необхідністю і перетворилася в норму життя.

Насоси та насосні станції традиційно відносяться до енергоємкого обладнання: частка споживання електроенергії насосами досягає 30% від загального обсягу енергії, споживаної усіма інженерними системами будівлі і технологічними лініями в промисловості. Вимоги ринку змусили виробників побутової техніки виробити загальні стандарти і маркування ефективності енергоспоживання і випускати все більше обладнання, що володіє енергозберігаючими властивостями.

Насос - товар тривалого користування. Тому споживачі все більше віддають перевагу якісну імпортну продукцію, навіть якщо вона дорожча вітчизняного аналога.
Майже всі великі торговці пропонують і побутові, і промислові насоси. Успішний збут промислових насосів і в кінцевому рахунку, зростання продажів залежить не тільки від наявності кваліфікованого персоналу, високого рівня роботи ремонтних і сервісних служб, а й від правильної організації роботи по збуту. І великим посередникам і клієнтам зручно працювати з фірмою, здатною запропонувати оптимальне рішення водопостачання для будь-яких замовників - від простого дачника до великого промислового підприємства.